Když by se mne někdo zeptal, proč tak rádi zveřejňujeme rozhovory s osobnostmi české ekonomiky, tedy s podnikateli, podnikatelkami, manažery a manažerkami, odpověď by byla jednoznačná: protože to jsou lidé, kteří mají co sdělit. Ať jsou to myšlenky vhodné k široké diskuzi, nebo nadčasová filozofická úvaha k zamyšlení, potřetí třeba drobnost, o níž jsme my, nezasvěcení do jejich oboru působení, neměli ani potuchy. V případě ředitelky společnosti KAND s.r.o. Ing. Edity Charvátové, to je například informace o tom, že hořčice zraje a že se v průběhu tohoto procesu mění její chuť. Maličkost, na které může stát svět. Proč ne? Ale pouhá chuť hořčice není to nejdůležitější. Z jejích slov jsem především vyrozuměla, jak moc jí na firmě, již vede, záleží, jak tvořivý přístup k možnostem trhu uplatňuje a jak z toho všeho má opravdovou, upřímnou radost:
Jste známí výrobci kečupů a hořčic. Ale i dalších pochutin. Co udělalo značku značkou?
Společnost KAND s.r.o. se pyšní označením tradičního výrobce pochutin. Doslovně je tím myšleno, že naše výrobky se v ČR prodávají v případě kečupu již 50 let a hořčice Malva v roce 2016 oslaví dokonce 70. narozeniny. Přičemž hlavní receptury zůstávají po celou dobu téměř nezměněny, výjimkou byla např. nutnost z důvodu změny legislativy či upřednostnění výroby hořčice bez barviv a bez chemické konzervace. Hlavní důraz se vždy kladl na kvalitu vstupních výrobních surovin. Naštěstí trendem posledních pár let je opětovný zájem spotřebitelů o získání informací o daném produktu. Tato skutečnost podpořila různé aktivity typu nezávislých testů, certifikací nebo udělování různých ocenění v dané oblasti. Naše společnost začala se svými výrobky daná ocenění kvality sbírat. A ač malá firma, s minimálním marketingovým budgetem, se díky těmto mnoha vítězstvím začala silněji dostávat do podvědomí spotřebitelů. Mohu zde zmínit např. Test kečupů MF Dnes 2005, dTest, Regionální potravinu, Zlatý klas, Českou chuťovku anebo poslední test kečupů pořadu A Dost! ze září tohoto roku.
Mezi omáčkami je i ta šípková a zajímavý je také ovocný přípravek z muchovníku olšolistého, kterému se říká indiánská borůvka. Kde se dají tyto dobroty sehnat?
Receptury obou zmiňovaných výrobků byly vyvinuty přímo v naší společnosti. Tradice a inovace patří mezi velmi důležité aspekty. Před pár lety nás oslovili majitelé společnosti Bormato z Úpice, zabývající se pěstováním muchovníku olšolistého a hledali uplatnění tohoto chutného a velmi zdravého plodu. Původně pochází tato rostlina z kanadských prérií a v Kanadě je pěstována v mnoha odrůdách na plantážích. Její plody obsahují vitamíny C a B2, karoten, vlákniny, organické kyseliny, cukr, a zejména antioxidační látky anthokyany. Vznikl tedy jedinečný výrobek, který potěší nejen děti, ale i dospělé. Nesmí chybět na pohárech, palačinkách nebo často zmizí jen tak po lžičkách. Tento výrobek se pyšní vítězstvím Regionální potraviny nebo Zlatým klasem.
Do řady našich omáček, se kterými vykouzlíte chutný oběd za pár minut, zapadla i vámi zmiňovaná Šípková. Hlavní surovinou je skutečně šípkový protlak. Je přímo ideální k jídlům se zvěřinou, uzeným nebo grilovaným masům.
Oba tyto výrobky lze nalézt spíše na nezávislém trhu v obchodní síti COOP, kam patří i Terna nebo ČEPOS.
Přichází vánoční čas, a to je také relax pro mnoho mužů. Vaří, chystají chlebíčky, obložené mísy, mnozí míchají bramborový salát, najednou jsou z nich kouzelníci. Co byste doporučila jejich pozornosti právě nyní?
V našem portfoliu výrobků se najde celá škála pochutin, ze kterých si vybere úplně každý. Nesmí chybět při přípravě pomazánek, marinád, dresinků nebo jako příloha k pečenému masu. Vše dodá vašim oblíbeným receptům šmrnc a říz. Na hranolky nesmí doma chybět kečup KAND sladký nebo naše nová řada omáček Develey 250 g (BBQ, Curry, Hořčicová); do bramborového salátu pak plnotučná hořčice Malva (pozor, čím je čerstvější, tím palčivější). Nezapomeňte, hořčice stále zraje, tím postupně ztrácí palčivost. Takže do salátu zásadně přidávat hořčici tak měsíc „starou“. K pečenému masu či ovaru servírujte křen Mautner Markhof Wasabi. A pro milé polovičky připravte zeleninový salát se zálivkou třeba ze 7bylinného octa KAND. Naše výrobky vám jen doladí vánoční pohodu.
Jak je to u vás doma? Kdo se ujímá vlády v kuchyni právě o Vánocích a na Silvestra?
Musím se přiznat, že o Vánocích nedáme dopustit na babiččin bramborový salát s na česneku usmaženým kaprem. Silvestr trávíme v okruhu našich přátel, ideálně na horách. Každý z nás dorazí s velkým množstvím různých dobrot. Všichni máme každoročně pocit, že musíme něco dohnat, takže si to náležitě užíváme. Ve dne se sněhulákem a večer u sklenice dobrého vína.
Kand vyrábí jak v Dobrušce, tak v Chlumci nad Cidlinou a je zastoupen svými produkty vlastně ve všech obchodních řetězcích. Přesto tvrdíte, že jste jen doplněk českého trhu. Myslím, že jste zbytečně skromná…
Ano, naše výrobky můžete nalézt jak na nezávislém trhu, tak téměř ve všech obchodních řetězcích po celé ČR. Nejsme doplněk českého trhu, jako spíše náš sortiment zahrnuje pochutiny, nikoli hlavní potraviny. Tuzemská, zahraniční konkurence je veliká, zápasíme s vyšší cenou našich výrobků nastavenou našimi zákazníky. Uděláme ale vždy vše pro to, abychom se stali nezbytností na českém stole, a to především díky chuti a kvalitě.
Jak vznikají novinky, receptury, kde berete nápady? A je obtížné je zařadit do výroby?
Vše se neustále vyvíjí, nelze nesnažit se realizovat nové, zajímavé nápady. Vznikají přitom různě jako podněty našich kolegů, našich zákazníků, inspirujeme se u našich sesterských společností, na výstavách apod.
Naše velmi šikovná kolegyně následně vyvíjí nové receptury. Funguje to stejně jako při experimentování v kuchyni. Nesmí chybět znalosti, zkušenosti, kreativita a nadšení pro danou věc. Připraví se vícero variant požadovaného výrobku, následuje výběr na základě ochutnávek uvnitř společnosti, popřípadě přímo se zákazníkem. Pak již následuje skutečná malovýroba, kde se dolaďují nedostatky. Hotovou novinku představujeme nejdříve na nezávislém trhu. Zde se prověří skutečný zájem, chuť či design. Teprve po úspěšném zavedení a adaptaci v této oblasti investujeme do rozšíření daného výrobku do řetězců v ČR či zahraničí.
Už víte, jaká manažerská předsevzetí na přelomu dvou roků učiníte?
Nejsem z těch, co by si dávali určitá předsevzetí. Jako doposud se budeme s mými kolegy snažit především o to, aby byl náš zákazník spokojen, společnost se úspěšně rozvíjela a upevňovala své pozice na našem trhu a nezklamala své zaměstnance. Jednoduše, abychom mohli i nadále s hrdostí nabízet naše skvělé výrobky.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi