Pět mýtů u bezkontaktních plateb

Bezhotovostní platby kartou získávají zejména od nástupu bezkontaktní technologie mezi lidmi velkou oblibu. Češi dokonce patří dle údajů karetních asociací mezi evropskou i světovou špičku v bezkontaktních platbách. Každá nová technologie s sebou ale přináší vedle legitimních obav týkajících se například bezpečnosti i různé pověry a mýty.

1. MÝTUS: STRHNUTÍ PLATBY BEZ VĚDOMÍ MAJITELE KARTY

Základní pověrou u bezkontaktních plateb kartami byla obava, že někdo může na dálku přečíst údaje, nebo dokonce strhnout platbu z karty bez vědomí jejího držitele. Katastrofické scénáře, kdy zloděj chodí v davu se čtečkou karet a sbírá data, nebo rovnou peníze z účtů držitelů karet, nicméně byly zažehnány ještě dříve, než se bezkontaktní karty masově rozšířily. Je třeba si uvědomit, že při bezkontaktní platbě člověk kartu nedává z ruky, čímž naopak výrazně snižuje riziko opsání nebo okopírování údajů na kartě. Z karty pak rozhodně nelze čtecím zařízením okopírovat údaje jako číslo karty, jméno, datum expirace či CVV kód, které mohou posloužit ke zneužití karty.

2. mÝTUS: NECHTĚNÁ PLATBA

Jednoduchý proces platby pouhým přiložením karty k terminálu může vyvolat dojem, že je možné peníze strhnout i bez vědomí držitele karty. Tyto obavy jsou ale zbytečné. „Náhodná platba například při procházení kolem bezkontaktního terminálu není možná, protože komunikace mezi kartou a bezkontaktním terminálem funguje na velmi krátkou vzdálenost, ve které musí karta setrvat několik sekund. Terminál navíc v danou chvíli musí mít pokyn ke stržení částky nákupu,“ upozorňuje Pavel Kusý, marketingový ředitel společnosti Edenred, která provozuje systém předplacených stravenkových karet Ticket Restaurant® Card. Rovněž obavy z toho, že se při platbě kartou jedna částka strhne vícekrát, nejsou na místě. „Není možné, aby se při jedné bezkontaktní transakci strhla částka vícekrát, protože signál je vyslán pouze jednou,“ dodává Pavel Kusý s tím, že v případě současného přiložení více bezkontaktních karet se transakce též neprovede, jelikož terminál nedokáže určit, kterou z karet akceptovat.

3. mýtus: S odcizenou kartou mi po pětistovkách vysají účet

Jak je známo, základním principem u bezkontaktních plateb kartou je, že do výše 500 korun není třeba zadávat kód PIN. To je výhoda, která umožňuje provést transakci většinou rychleji než při platbě v hotovosti. Co když se ale karty zmocní někdo cizí. Aniž by znal PIN, může de facto provádět nákupy do 500 korun, dokud kartu nezablokujete. Toto není mýtus, ale naprosto reálné riziko. Banky jsou ale připraveny vzniklou škodu kompenzovat. „Jestliže je vám odcizena platební karta a pachatel ji stihne zneužít do té doby, než ji zablokujete, bude vám pravděpodobně odcizená částka bankou kompenzována. Nesmí však být prokázáno, že vlastník karty zanedbal bezpečnostní pravidla,“ varuje Pavel Kusý. Občas se vám navíc může stát, že bez ohledu na výši hrazené částky budete terminálem vyzváni k zadání kódu PIN. Jde o další bezpečnostní prvek, stejně, jako když vám v případě několika plateb bezprostředně po sobě mohou z banky zavolat, aby ověřili, že se z odcizené karty zloděj nesnaží čerpat peníze.

4. MÝTUS: „ZMAGNETIZOVÁNÍ“ KARTY

Z kategorie naprosto iracionálních pověr je mýtus, který říká, že pokud neskladujete bezkontaktní karty dostatečně daleko od sebe, vzájemně se „zmagnetizují“. Stejná pověra se objevila i v případě bezkontaktní nálepky na mobilním telefonu. Bezkontaktní platební karty ale můžete bez obav uchovávat vedle sebe, nijak se vzájemně nepoškozují. „Zmagnetizovat“ se nemůže ani bezkontaktní nálepka, kterou umístíte na telefon, a ani telefon nemůžete bezkontaktní technologií platební karty či nálepky poškodit.

5. MÝTUS: ODSTRANĚNÍ BEZKONTAKTNÍ FUNKCE

Veškeré mýty ohledně placení kartami vedou k další nesmyslné úvaze, kterou je odstranění bezkontaktní funkce karty. Svého času se proto objevovaly zaručené návody, jak bezkontaktní technologii z karty odstranit. Ty ale většinou vedly k nevratnému poškození karty. I bezkontaktní kartu nicméně stále můžete používat tak, že ji zasunete do terminálu a vyťukáte PIN. „Pokud ale opravdu vyžadujete platební kartu, která nemá bezkontaktní funkci, mnoho bank stále umožňuje vydat i takovou kartu,“ uvádí Pavel Kusý a upozorňuje, že jakýkoliv neodborný zásah může kartu zničit, ať už se jedná o debetní, kreditní, nebo třeba předplacenou kartu, kterou Edenred vydává ve formě stravenkové Ticket Restaurant® Card.

(tz)