Stalo se již tradicí, že po vyhodnocení nejlepších manažerů v soutěži Manažer roku, tedy v nejprestižnější soutěži manažerů v ČR, která se letos konala již po dvaadvacáté, dáváme slovo těm, kteří stanuli na příčkách nejvyšších. Tentokrát jsme o rozhovor požádali Ing. Tomáše Milicha, jednatele a ředitele společnosti OVUS, podnik živočišné výroby, spol. s r. o., který se stal vítězem v kategorii Manažer odvětví potravinářské výroby roku 2014:
S jakými očekáváními jste při své nominaci do této soutěže vstupoval?
Samotnou soutěž nejlepších manažerů České republiky chápu jako vysoce prestižní záležitost; je to takový Zlatý Slavík, ale pro manažery. Kandidaturu jsem však přijal jen proto, že si velice vážím lidí, kteří mne do této soutěže navrhli a přihlásili, takže jsem vlastně vůbec žádná očekávání neměl.
Myslel jste i na to, že případné umístění mezi vyhodnocenými bude současně dobrou vizitkou pro společnost OVUS, její zaměstnance a konec konců i produkci pro potravinářství a koncové spotřebitele?
O tom, že bych se měl umístit mezi vyhodnocenými manažery, jsem vůbec nepřemýšlel, a samotný fakt, že jsem postoupil do finále, jsem považoval za obrovský úspěch a poděkování za práci, kterou tady odvádíme. Ale na druhou stranu jsem samotnou účast chápal jako propagaci naší firmy, zvýšení společenské prestiže a zejména poděkování našim zaměstnancům za jejich snahu o co nejlepší výsledky, a nakonec jako zviditelnění celého oboru.
Dnes si jen málokdo uvědomuje, že vejce je unikátní živočišný produkt plný čistých bílkovin a dalších nutričních látek pro tělo velmi užitečných. Vždyť se úplně zapomnělo na skutečnost, že čerstvé vejce s minimální tepelnou úpravou je jedním z nejvýznamnějších antioxidantů.
Pocity, s nimiž jste přijímal ocenění v Paláci Žofín 23. dubna, se asi těžko popisují. Jaké myšlenky vás dnes s odstupem času v této souvislosti napadají?
Asi to bude znít jako fráze, ale já jsem to opravdu vůbec nečekal! Tedy skutečnost, že bych zejména pak, když jsem viděl všechny finalisty, kteří jsou opravdu špičkami a autoritami v daných oborech, mohl být mezi nimi. Samotné převzetí ceny jsem si neuměl patřičně vychutnat, i pochvala před veřejností je do určité míry zátěžová situace, ale s odstupem času jsem na toto vyznamenání velice hrdý a velmi si ho považuji. Zároveň je to pro mne závazek i výzva do budoucna a ujištění, že jdeme správným směrem.
K vašim manažerským úspěchům patří zejména pozvednutí původního upadajícího podniku na špici v odvětví, zavádění moderních postupů, využívání špičkových technologií, cílení na kvalitu, růst i trvalou inovaci produkce. Čeho si vy sám ceníte nejvíce?
Vzhledem k tomu, že mě osud „zavál“ do zemědělské prvovýroby a potravinářství teprve před pěti lety, těší mne především fakt, že se mi podařilo najít v sobě odvahu a za podpory odborníků ze zemědělství propojit praxi s nejmodernějšími poznatky z akademické sféry bez předsudků. Jak se následně ukázalo, bylo to, troufám si říci, časované rozhodnutí. Jeho praktické uskutečnění by však nebylo možné bez podpory mateřské firmy GASCONTROL, která nám umožnila rozsáhlé investice do modernizací a inovací výrobních a zpracovatelských provozů v řádů stovek milionů korun.
Přišli jste na trh s vejci nosnic z alternativních chovů od jihoamerických až po tradiční česká plemena, část produkce pochází z podestýlkových chovů při denním světle, k novinkám patří výroba vaječných produktů. Jaká překvapení ještě v průběhu roku čekají na velkoodběratele i konečné zákazníky?
Zájem o naše vajíčka roste. Souvisí to zejména se skutečností, že se neustále snažíme nějak odlišovat od konkurence a nabídnout trhu vždy něco nového, ať již to jsou vejce se specifickou chutí od chilských slepic chovaných u nás na farmě, jejichž skořápka se vyznačuje tyrkysovou, zelenou nebo kaštanově hnědou barvou, nebo jiné novinky. Na podestýlce při denním světle chováme rovněž tradiční českou slepici Moravia, jejíž vejce mají pěkně krémovou skořápku. Kromě vzhledových a chuťových vlastností mají tato barevně odlišující se vejce i nižší hladinu cholesterolu. Kromě běžné produkce dodáváme i sortiment netradičních vajec, například do sítě prodejen
COOP ve Středočeském kraji. Pod obchodním názvem Vaječná duha zásobujeme řetězec Kaufland atypickém balením sedmi vajec ve tvaru kruhu – květinky – jako ochutnávku ze všech odstínů a chutí vajec. Lidé si k nám na farmu rádi jezdí kupovat vajíčka do podnikové prodejny, protože se přesvědčili, že našim informacím mohou důvěřovat, třeba o tom, v jakém komfortu slepice máme, a mohou si vybrat podle svého, ať vejce podle velikosti, barvy, či chuti, a hlavně mají vždy záruku extra čerstvosti. A novinky? Určitě chystáme, ale zatím nechci moc prozrazovat. V tomto roce to budou zejména produkty z řady vajec vařených ve skořápce, ale i vařených a loupaných.
Nehrozí tedy, že by se váš inovační potenciál brzy vyčerpal?
To jistě ne!
Jiří Novotný