Od létání k reklamě

_Q9B9405Jiří Janata spojuje na pohled nesourodé světy – hudby, létání a propagace. O jeho agentuře Media Guard platí, že se vyznačuje kreativitou, překvapivým způsobem boří hranice. A je úspěšná. Následující povídání s ním napoví proč.

Svět reklamy, zdá se, už poněkud vyčerpal své tvůrčí možnosti. Ale když vidím vaši práci, říkám si, že pro nové myšlenky a přístupy, nové formy propagace, se stále nabízí obrovský prostor. Nebo se mýlím?

Dostat se pod kůži zákazníkům našich klientů je prostě náš úkol a volit netradiční, neokoukané nebo třeba i zapomenuté formy propagace je vždy nesmírně tvůrčí… A to nás baví.

Kromě vymýšlení reklamních strategií a standardního zadávání inzerce reklamu také sami tvoříme. Naší výhodou je především to, že využíváme vlastní zdroje. Máme špičkového fotografa, dokážeme vymyslet a natočit reklamní spot, umíme zkomponovat a natočit hudbu, a to živě! Tím, že jsme umělecky soběstační, působí výsledek kompaktněji.

Líbí se mi nevšední spojení pilota, hudebníka a reklamního sdělení. Když se skloubí všechny ty činnosti dohromady, co z toho může vzniknout?

Je výhodou, když přesně vím, jakou hudbou chci reklamu doprovodit. To, co v duchu slyším, dám na papír a jdu natáčet.

Létání bylo vždycky mým koníčkem a časem jsem si uvědomil možnost jeho využití při práci. Řekl bych, že způsob propagace, např. formou reklamního transparentu vlečeného za letadlem, je v současné době stále ještě neotřelý, ale možná trochu neprávem podceňovaný způsob propagace. Přitom, co více přitáhne pozornost, nežli zvuk leteckého motoru? Věřte mi, že za relativně nízko letícím letadlem se ohlédne každý, což nemusí být případ billboardu u silnice. Tím ale nezatracuji bill­boardy, ty samozřejmě využíváme také, jen jsme prostě rozšířili naše služby o vlekání reklamního transparentu.

Letadlem dokážeme pokrýt téměř jakékoliv místo, nemusíme čekat, jestli se uvolní billboardová plocha. Když je potřeba, můžeme vyletět téměř okamžitě nebo můžeme létat jen v konkrétních hodinách. Kromě toho, že vlečený transparent vždy upoutá pozornost, jde také o časově flexibilní formu reklamy.

Jak v dnešní době informační přehlcenosti překvapit a docílit vysoké účinnosti?

Vtipem, šokem a odvahou v kombinaci se správným umístěním a načasováním, což platí asi odjakživa, jen se trochu posouvají hranice odvahy a šoku. Samozřejmě mám na mysli šok v pozitivním smyslu slova.

Nedovedu si dost dobře pozitivní šok, jak říkáte, představit.

Před nějakou dobou jsme měli za úkol prodat produkt, nazvali jsme ho „chytrý“. Klientovi to ze začátku připadalo nezvyklé (tehdy slovo chytré ve spojení s neživou věcí znělo opravdu dost zvláštně). Vzpomínám si, že jsme o ten nápad s klientem i chvilku bojovali, což je normální tvůrčí proces. Nakonec ho schválil, reklama se realizovala a klient vyprodal sklady. Od té doby se setkávám se spoustou jiných „chytrých výrobků“.

Činnost Media Guard překročila hranice, agentura působí i za nimi. Čím může taková česká firma zaujmout?

Ano, působíme také na Slovensku, kde pro jednoho z našich klientů zajišťujeme marketingové aktivity k developerskému projektu. Mimochodem developerskými projekty se zabýváme i u nás. Poskytujeme „full servis“, počínaje vyhledáním vhodné lokality, zpracování marketingových plánů, přičemž úzce komunikujeme s architekty projektů, přes zajištění prodeje, koordinaci stavebních a prodejních aktivit až po sestavování reportů investorům.

Máte kromě všedních starostí i vizi, kam se v této branži dostat? Případně, k jakým vzorům se přiblížit?

Naší filozofií vždy bylo, že lepší je počínat si tak, abychom byli vzorem pro druhé. Ale určitě mám své oblíbence, to připouštím.

Pokud jde o další rozvoj, vyhledáváme příležitosti k mezinárodní spolupráci. Nově zastupujeme několik zahraničních firem v oblasti zprostředkování obchodu; byli jsme pověřeni prodejem továrny, která ve své zemi patří k největším výrobcům plechových obalů.

Další rozvoj vidíme ve zmiňovaném létání. Kromě vlekání reklamních transparentů nově nabízíme firmám monitorovací lety a foto lety. V blízké budoucnosti plánujeme rozšířit naši činnost o leteckou přepravu osob. Již nyní hledáme pro tento záměr partnery, s nimiž bychom založili společnost, která bude provozovat provoz menšího dopravního letadla.

Jak jste vlastně přišli na Media Guard?

Původně jsme začínali jako PR agentura a chtěli jsme, aby název firmy dobře zněl, vystihoval popis naší činnosti a zároveň nebyl složitý. Myslím, že Media Guard se nám povedlo.

www.mediaguard.cz

za rozhovor poděkoval Pavel Kačer