Internetové obchody letos poprvé porazí obchodní centra v počtu lidí, kteří v nich nakoupí vánoční dárek. Jak ukázal aktuální průzkum GE Money Bank, celkem 64 % Čechů letos koupí alespoň jeden dárek v e-shopu, do obchodních center zamíří pro vánoční dárky o 3 % zákazníků méně než před rokem. Nejčastěji si objednají kosmetiku, oblečení, elektroniku, knihy a dětem hračky.
„Podle našich průzkumů se počet lidí, kteří budou nakupovat vánoční dárky na internetu, znovu mírně zvýší. V porovnání s Vánoci 2012 poskočil počet lidí, co nakoupí dárky na internetu o celých 10 %, zatímco počet nakupujících v obchodních centrech spíše stagnuje,“ komentuje výsledky průzkumu Josef Jehlík, manažer věrnostního programu bene+.
Ani „kamenné“ obchody či tržiště nepřijdou letos o Vánocích zkrátka. „Velké řetězce jako supermarkety a hypermarkety, specializované obchody i Vánoční trhy letos k nákupu vánočních dárků využije shodně zhruba čtvrtina lidí. Zájem o trhy v poslední době roste hlavně díky ženám, které tam za vánočními nákupy vyrážejí stále častěji, říká Josef Jehlík z GE Money Bank.
Trend letošních Vánoc? Výprodeje a věrnostní programy
Každý pátý Čech odloží nákup alespoň části dárků až na povánoční výprodeje. Nejčastěji půjde o oblečení, obuv a drobnou elektroniku. Zatímco ženy se těší hlavně na zlevněné oděvy a obuv, muži chtějí ve výprodejích nakoupit zejména audio a video techniku nebo počítače. Rozhodnutí co a kde nakupovat navíc ve stále větší míře ovlivňuje, zda obchodníci nabízejí věrnostní programy. „Věrnostní programy mohou vánoční nákupy výrazně zlevnit. Například v programu bene+, který je v Česku na platebních kartách největší, letos klientům vrátíme na odměnách téměř 100 milionů korun v reálných penězích. Oproti předchozímu roku evidujeme 50 % nárůst zájmu o nákupy u bene+ partnerů,“ dodává Josef Jehlík. bene+ je automatickou součástí platebních karet GE Money Bank. V programu je již přes 250 partnerů, klienti tak mohou výhody čerpat ve více než 1600 kamenných provozovnách a 35 internetových obchodech.
Hotově nebo kartou?
Co se týče placení za vánoční nákupy, Češi jsou stále poměrně konzervativní. Tři čtvrtiny dotázaných alespoň část dárků zaplatí v hotovosti. Třetina lidí využije k uhrazení dárků také bankovní převod, tuto možnost upřednostní hlavně ženy. Celkem 15 % dotázaných uvedlo, že uhradí nákup kartou na internetu. Debetní kartu v obchodě pak hodlá k nákupu dárků použít 45 % dotázaných, a to především vysokoškoláci, obyvatelé Prahy a dalších velkých měst. Kreditní kartou zaplatí přibližně 15 % nakupujících.
Šperky, kosmetika, ale i „měkké“ dárky
A na jaké dárky se letos můžeme těšit? Jednoznačně vede kosmetika. Jde o typický letošní dárek pod stromeček pro partnerku ale i pro partnera. Můžeme se také těšit na mnoho „měkkých“ dárků, protože hned na dalším místě je oblečení. Muži svým partnerkám kromě kosmetiky plánují koupit také šperky, ženy mužům darují pod stromeček sportovní oděvy nebo jiné vybavení. Zatímco mladí lidé sáhnou často po elektronice, ti dříve narození tradičně spíše po knize. Děti se jako každoročně mohou těšit na hračky. Přátelé se podarují kromě kosmetiky i knihou, ale také třeba sladkostmi nebo jinými dobrotami.
(tz)