Ladislava Francouze jsem potkala na tiskové konferenci k letošímu ročníku soutěže Česká chuťovka. Pořádal ochutnávku, uzeniny z papírových tácků rychle mizely. Aby ne, když voněly přenádherně a chutnaly ještě lépe. Častá otázka zněla: A kde se to dá sehnat? A nebyla od věci. I když se v Česku ještě hodně nakupuje podle ceny, ne každý má žaludek na to, aby jedl to nejlevnější. Raději méně a kvalitně, to je trend, který má smysl. Muže tohoto krásného příjmení jsem brzy oslovila, abych nejen zjistila, proč se jmenuje právě takto, ale i proto, abyste se o jeho podnikání dověděli více a to podstatné:
Jste majitelem české potravinářské firmy, příjmením jste Francouz. A francouzská kuchyně, jak známo, je delikatesní, stejně jako česká ve své sytosti a lahodnosti. Jak to všechno jde dohromady? Tedy s trochou nadsázky: Čech, a přitom Francouz…
Jsem opravdu Čech, ale také Francouz. S nadsázkou i bez ní. Můj předek byl totiž národností Francouz. Usadil se na našem území kvůli zranění, které utržil během napoleonských válek. Kořeny jsou tedy jasné. O kvalitách francouzské kuchyně jsem se několikrát přesvědčil i při návštěvě Francie. Pardubickým krajem jsem byl požádán o propagaci výrobků na mezinárodní zemědělské výstavě v Tours ve Francii. Nevím, zda troška francouzské krve, která mi koluje v žilách, byla příčinou, že moje výrobky obstály v konkurenci velmi dobře. Obdržel jsem poděkování za reprezentaci od představitelů města Pardubic, Tours a české velvyslankyně ve Francii.
Podnikáte v oboru, kde je dnes značná konkurence. Nevadí vám to?
Již od začátku podnikání, to je od roku 1992, jsem se držel zásady dělat výrobky jen z masa. To se mi vyplácí, lidé se vracejí. Konkurence mi nevadí, snažím se udržet si konstantní kvalitu svých produktů.
Než se menší společnost etabluje na trhu, chvíli to trvá. Čím jste se zavedl a čím jste zákazníky zaujal
Pevně věřím, že právě kvalitou celého sortimentu. Začínal jsem asi s 10–15 výrobky, postupně jsem doplňoval další. Můj nejprodávanější výrobek je Radní rolka. Na trh jsme s ní vyšli v roce 1994. K jeho nabídce mě vlastně přinutil přebytek vepřových pečení a boků. A vidíte, udržela se na výsluní už 20 let.
Gurmáni tvrdí, že máte nejlepší klobásky široko daleko, řada ocenění to dokládá. V čem je tajemství? V lásce k řemeslu, poctivosti, dobrém marketingu?
Bude to tím, že obsahují 80–95 % masa, a dále výběrem kvalitních surovin, využíváním nových druhů koření a na závěr pozměněnou technologií tepelného opracování.
Jak vám na cestě k úspěchu pomohlo štěstí? Existuje vůbec?
O štěstí bych asi nemluvil. Vše záleží na pevné vůli, že něčeho chcete dosáhnout a tvrdě si jdete za svým cílem. Je to spousta hodin práce, které nejsou vůbec nikde vidět. Také je třeba zariskovat a věřit sám sobě, že to dokážete.
Letos poprvé jste přijal účast v soutěži Česká chuťovka. Proč jste se rozhodl?
Začínal jsem se prosazovat v regionu, kde se výrobky prodávají. První soutěž byla Mls Pardubického kraje, kde bylo oceněno 15 výrobků během sedmi let. Pak jsem se přihlásil do soutěže Regionální potravina, kde jsem vyhrál dva ročníky. Můj výrobek Farmářská klobása byl vyhlášen v testu MF Dnes jako nejlepší klobása farmářských trhů v České republice. Nyní jsem se tedy přihlásil do celorepublikové soutěže Česká chuťovka. Každé ocenění napomůže firmě i výrobkům k jejich zviditelnění. Zkusím a uvidím…
Otevřel jste spousty prodejen, a to není levná záležitost…
Je to trochu jinak – já mám pouze dvě prodejny – v Sobětuchách a ve Skupicích. Ostatní prodejny jsou mého syna, který se jmenuje stejně jako já Ladislav, takže často dochází k záměně. Já se věnuji hlavně zpracování masa, a to moji seberealizaci dostatečně naplňuje. V Pardubickém kraji má syn prodejny v Hlinsku, Slatiňanech, Chrudimi a tři v Pardubicích, které zásobujeme masem z naší porážky a výrobky z naší výrobny. V nejbližší době bude také otevírat prodejnu v Praze v Dlouhé ulici. Hledáme si cestu, jak být k zákazníkům blíž, opačně by to sotva fungovalo.
Vím, že do jedněch párků přidáváte jogurt. Pro laika to zní až záhadně…
V tomto záhady nehledejte. Už i v dřívějších dobách se do výrobků přidávalo sušené mléko. Základ jogurtových párků tvoří kvalitní maso a jogurt dodává specifickou chuť a jemnost výrobku. Tento produkt si k zákazníkům nacházel cestu delší dobu, ale teď už je velice žádaný.
Hodně se poslední dobou diskutuje o tom, co je zdravé a co nikoli, jak se stravovat rozumně a nepodléhat různým nesmyslným strategiím při konzumaci toho či onoho, nepřehánět to s bylinkami ani sýry, stejně tak jako s bílým pečivem nebo s nadměrným příjmem vitaminů. Co vy na to?
Já upřednostňuji klasickou zásadu: Od každého něco, ale všeho s mírou.
Podnikání je nejen o houževnatosti, ale také o srdci, vztahu k lidem, nápadech i optimizmu. Stačí to?
Pokud vám bylo dopřáno vše výše zmíněné v plné míře… Navíc je třeba ještě doplnit jedno podstatné: schopnost řešit problémy, které se na nás neustále valí, a chuť bojovat s byrokracií, konkurencí, závistí. A při tom všem nezapomenout, že práce není v životě to nejhlavnější. Je potřeba žít i svůj osobní život, věnovat se vlastní rodině a vnímat problémy okolí.
otázky připravila Eva Brixi