Titulek nelže. Akciová společnost ÚSOVSKO FOOD Klopina, známá výrobou zdravých a chutných müsli tyčinek Fit, má skutečně ve svém sortimentu takové müsli tyčinky. A chutnají báječně. Ale co dnešní slávě předcházelo?
Začátek potravinářské výroby ve společnosti ÚSOVSKO je spojen se zářím roku 1991, kdy na výrobní technologii z Holandska byla vyrobena první müsli tyčinka v České republice. Šlo o tyčinku šťavnatou, která je do dnešních dnů tou nejprodávanější. Obchodní značka Fit byla zaregistrována v roce 1995 a inspirací pro její název se stala populární kniha Fit pro život od Harvey a Marilyn Diamond.
S tím, jak se rozšiřovaly možnosti nákupu nových druhů sušeného ovoce, rozšiřovala se i výrobní řada müsli tyčinek Fit. Pořízením dalších technologií – polévacího zařízení a mrazicího tunelu – se podařilo rozšířit portfolio o müsli tyčinky máčené v kakaové a jogurtové polevě. Odbyt se neustále zvyšoval, a tak byla v roce 1996 nainstalována druhá linka a v těchto podmínkách probíhá výroba do dnešního dne.
Potravinářská výroba společnosti ÚSOVSKO FOOD a.s. je držitelem certifikátů BRC, IFC a Bio, které dokladují, že veškeré procesy jsou realizovány podle nejnovějších a nejpřísnějších norem a předpisů. Toto je jen krátké představení firmy, která působí na trhu již více než 20 let. Hlavním krédem je kvalita, vlastní české suroviny a vlastní výroba. I proto se firma ÚSOVSKO FOOD také zapojila do soutěže Česká chuťovka a letos půjde opět zabojovat o přízeň poroty. Nejen k tomu jsem připravila otázky pro Ing. Ľuboslava Komára, ředitele potravinářské výroby:
Začala bych s trochou slovní nadsázky – Fit, to byl kdysi hit! Ale vážně, vaše tyčinky jsou hitem průběžně a máme je všichni rádi. Kdo jich však sní u nás nejvíce? Ženy, děti, nebo muži? Mladší lidé, nebo senioři?
Müsli tyčinka Fit je určena pro každou věkovou kategorii. Podle našeho průzkumu se na předních místech v konzumaci umisťují maminky s dětmi, školáci a mladí lidé. Tyčinka totiž dokáže pokrýt i nadstandardní nároky rostoucího mladého organizmu. Vláknina v tyčince navozuje pocit sytosti a přispívá ke stabilizaci optimální váhy, což uvítají zase ženy. No a samozřejmě tyčinky Fit chutnají také sportovcům, jako rychlý a kvalitní přísun energie a do této kategorie patří mužská i ženská část populace.
Jelikož müsli tyčinka má dostatečný obsah energeticky účinných živin s vysokým obsahem hrubé vlákniny, podporuje správnou činnost trávicího ústrojí, bojuje proti vysokému krevnímu tlaku a zvýšené hladině cholesterolu a v neposlední řadě působí jako prevence proti častému nádorovému onemocnění rakovině tlustého střeva, je
dnes opravdu konzumována každou věkovou kategorií, které záleží na zdraví a přísunu energie, to znamená i seniory.
Loni jste se na soutěži Česká chuťovka pochlubili s tou, která obsahuje černou jeřabinu, úžasné ovoce, které bychom měli jíst denně. Co nového máte po ruce pro letošní ročník? Určitě by mi chutnala tyčinka šípková, jenže šípky, ty se těžce zpracovávají…
V loňském roce jsme do soutěže Česká chuťovka přihlásili tři, z osmi vyráběných druhů müsli tyčinek Fit Nature.
Šlo o novinku na českém trhu – müsli tyčinku Fit Nature s černou jeřabinou (aronií), dále Fit Nature jablko. Jablka si totiž pěstuje společnost ÚSOVSKO sama ve vlastních sadech a zpracovává ve vlastní sušárně.
Vlastní sušená jablka dávají našim müsli tyčinkám nenapodobitelnou sladkokyselou chuť, nezaměnitelnou v porovnání s dovozovými jablky.
Ocenění Česká chuťovka roku 2013 získala naše třetí přihlášená tyčinka Fit Nature brusinka v jogurtu, a to především pro své
složení, lahodnou chuť a zdraví podporující benefity.
Do letošního ročníku soutěže jsme přihlásili, mimo jiné, opět müsli tyčinku Fit Nature s černou jeřabinou (aronií). Myslím si, že plod aronie je na našem trhu nedoceněn, ať již po stránce chuťové, či po stránce zdravotního významu.
Vyznavači moderního životního stylu by určitě nepohrdli nějakou tyčinkou s přídavkem kopřiv nebo pampeliškových listů, bylinek, třeba meduňky či heřmánku. A co třeba tyčinky jemně solené? Mrkvové, celerové? Tyčinka s pršutem? I to by mohla být cesta?
Nápady jsou to zajímavé, ale některé představy jsou zatím nerealizovatelné vzhledem k nedostatku vhodných surovin. Tým našich odborníků neustále hledá vývojové cesty, jak zákazníka oslovit či překvapit, ať už novým složením, nebo příchutí. V září letošního roku jsme zahájili soutěž Fit s müsli. V této soutěži jsme oslovili žáky osmých tříd základních škol Olomouckého kraje. Tříčlenné týmy mají za úkol navrhnout složení nové müsli tyčinky, na základě jimi provedeného průzkumu a obchodního modelu. Vítězný tým získá odměnu 30 000 korun a jejich tyčinka bude u nás také vyrobena. Tak uvidíme, jakými variantami příchutí nás mladí lidé překvapí.
Na trhu jste byli v oboru v ČR první. Obchodní značka Fit se rozrostla do několika řad. Budou mít následovníky?
Ochranná známka Fit prošla od roku 1995 mnoha grafickými úpravami, které se projevily i v designu na obalech. Za ty roky bylo pod značkou Fit uvedeno mnoho příchutí, nových druhů cereálních výrobků, a tak se značka stala korporátní, pod kterou je dnes „schována“ celá rodina značek nesoucích logo Fit: Fit müsli – müsli tyčinky, Fit müsli Bio – müsli tyčinky v biokvalitě, Fit Fruit – ovocné tyčinky s mimořádným podílem ovocné složky od 41 % do 51 %, Fit Fruit Bio – certifikované ovocné bio tyčinky, Fit Fruitík – dětské ovocné tyčinky, Fit Challenger – cereální müsli tyčinky. Fit Nature – to je naše nová řada, v současné době uváděná na trh. Jde o müsli tyčinky s důležitými, zdraví podporujícími benefity: bez konzervantů, bez umělých aromat a barviv, s vysokým obsahem vlákniny a s velmi nízkým obsahem transmastných kyselin. Samozřejmě, že obchodní značka Fit bude i nadále obohacovat spotřebitelský trh novými řadami müsli výrobků.
Rozšiřovat potravinářskou výrobu je také o investicích. Financovali jste vše ze svých prostředků, nebo jste si i půjčovali? Pokud ano, nebáli jste se zadlužit?
Financování rozvoje potravinářské výroby probíhalo jen částečně z bankovních zdrojů. Většina finančních zdrojů, směřujících na rozvoj naší potravinářské výroby, byla řešena našimi finančními prostředky.
Dnes jste exportérem – odvážíte se jít do dalších zemí?
Své pevné místo si získaly naše müsli tyčinky nejen u zákazníků na domácím trhu, ale jsou vyváženy také do 16 států EU i mimo unii. Počet exportních destinací se každým rokem rozrůstá.
Co vám nejvíce pomáhá zvyšovat prodej? Měnící se názory na stravování, vyhledávání českých potravin, osvěta mezi mládeží, spotřebitelské soutěže?
V současné době můžeme na první místo zařadit vyhledávání a propagace českých potravin, což nás jako českého výrobce, vyrábějícího z českých surovin, velice těší. Své místo na zvyšování prodejnosti má zajisté i osvěta mezi mládeží, spotřebitelské soutěže, ochutnávky, propagace a marketing.
ptala se Eva Brixi
www.fit.eu