„Profesor Pirk, náš přední kardiochirurg, se na mě zlobil, a pořádně,“ řekl mi Ing. Vladimír Feix 25. září na veletrhu For Dekor & Present v pražských Letňanech ve chvíli, kdy si slovutný lékař přišel expozici Českého porcelánu, a.s., z Dubí prohlédnout. Nechtěla jsem se ptát, ale Vladimír Feix věděl, že odpovědět tak jako tak musí. „To víte, najednou jsem se ocitl na operačním stole, prý to bylo nutné, i když mi nic, soudě podle pocitů, nebylo. No – dělali mi pětinásobný bajpas. Před Vánoci mě z nemocnice pustili domů a začátkem ledna jsem měl nastoupit do lázní v Poděbradech. Nastoupil jsem, ale rovnou u nás do fabriky. Ta mě potřebovala víc.“
Generální ředitel porcelánky, která letos oslavila 150. narozeniny, se nechlubil svojí odvahou, podle lékařského konzilia spíše nerozvážností, jen konstatoval, jak to bylo, a potutelně se usmíval. Věděl, že profesor Pirk se už nezlobí a že ostatně jako vždy vsadil na vůli a optimizmus, protože to má vyzkoušené. Nepatří k těm, kteří hlídají každý škrábanec. A když už v podniku vydržel 67 let, z toho 43 roků jako šéf, musí zvládnout cokoli. A nějaká operace srdce? Co je to proti tomu, když chyběly zakázky a on se rozhodl, že nebude propouštět, ale udrží zaměstnanost!
Vladimír Feix je generálním ředitelem, jehož svět nemůže neobdivovat. Jeho moudrost daná zkušenostmi a nápady, jimiž žije, jsou pokladnicí úspěchu, poučením pro exportéry, příkladem pro ty, kteří do businessu vstupují.
Prosluli jste zejména modro-bílým cibulákem a technikou malování pod glazuru, která je svým způsobem unikátní. Pouze čtyři firmy na světě právě tímto know-how disponují. Společnost Český porcelán je jednou z nich. Ale to není jediná odlišnost od konkurence…
Cibulák má nespočet benefitů. Dnes si můžete do své domácnosti z kolekce s cibulákovým vzorem pořídit v podstatě cokoli, nač si pomyslíte: od podložky po příbor až po krbové nářadí, od nástěnných hodin až po hmoždíř nebo dózu na bonbony. Ale i anděla nebo celý betlém. Sortiment cibuláku se rok co rok rozšiřuje, a to nejen o hrnečky a šálky všemožných tvarů a účelů. Cibulák v Dubí vyrábíme od roku 1885.
Sem tam slýchávám, že cibulák už zastaral a že se nehodí do ultramoderních interiérů a je to nostalgie babiček. Jak to vnímáte vy?
Zcela jistě je to porcelán generací, dědí se z pokolení na pokolení, ale také se až se sběratelskou vášní doplňuje novými kusy v rodinách, kde jsou na něj zvyklí a kde jim dobře slouží. Tím, že je dekorován pod glazuru, snáší prostředí myčky na nádobí i mikrovlnné trouby. Je tedy uplatnitelný v běžném denním rytmu a civilizačním spěchu, je navýsost praktický. Tím se stává univezálnějším než jakýkoli jiný porcelán.
Ale pozor – filozofie cibuláku není o tom, aby se jen vystavoval ve vitrínách. Cibulový vzor je honosný, ale zároveň použitelný v různorodém interiéru a při rozmanitě laděném stolování, potěší jednotlivce při snídani i celou příbuzenskou sešlost na odpolední rodinné slavnosti. Není pravdou, jak se někteří lidé domnívají, že je určen jen ke slavnostním příležitostem, ale je vítaný při servírování na chatě stejně tak jako na zámku nebo v restauraci, v diplomatických prostorách i v kanceláři zcela neznámé malé firmy. A právě firmy jsou prostorem, do kterého bychom rádi více pronikli. Podnikatelské prostředí se u nás rok od roku kultivuje, pro mnoho společností je image a firemní kultura zrcadlem vlastní úspěšnosti. V řadě z nich se stále častěji i při prostém podávání kávy a čaje s cibulákem setkáte. Naším přáním však je, aby se objevoval hojněji.
Před pár lety jste překvapili užitečným nápadem – nabídli jte cibulákové vánoční ozdoby. Základní řadu stále doplňujete dalšími kousky. Líbí se zákazníkům?
Takovou otázku ani nepokládejte! Líbí se, jinak bychom nepokračovali, a neztráceli tím čas. Vánoční ozdoby je cesta, jak odborné i široké veřejnosti v České republice cibulák přiblížit. Cílem není zaujmout jen v kuchyni, jídelně, obýváku či kanceláři. Vánoce jsou obdobím, kdy se u nás cibulák nakupuje nejvíce, a především jako dárek. Zákazníci si mohou vybrat z nespočtu svícnů, váz, příborů, četných variací při sestavování jídelních souprav. No a ke stromečku patří samo sebou ozdoby. Máme všemožné tvary – od sněhové vločky přes kapříka, sněhuláka, zvoneček, podkovu či srdce až po klasické kouličky. Na větvičce se vyjímají se vší vznešeností, modrý dekor na bílém pozadí navozuje atmosféru největších svátků v roce nenahraditelným způsobem. Také letos přichází porcelánka s novými tvary i dekory, jimiž by ráda zaujala zejména mladší generaci uživatelů. K zakoupení již jsou jak v pěti vlastních podnikových prodejnách, tak u smluvních partnerů a samozřejmě také přes e-shop.
Export je pro vaši firmu základ, kde nejvíce obdivují um ruční práce?
Převážná většina výroby Českého porcelánu je určena pro export – cibulák zaujal na trhu japonském, korejském, německém a ruském, chlubit se může odbytem do dalších desítek zemí, dobyl například některými dodávkami i trh čínský. Asijský trh si potrpí na bohaté zdobení, osvědčenou a výpravnou klasiku.
Také sběratelé pravidelně kupují…
Mezi sběrateli máme hodně přátel. Čekají na novinky, jimiž své kolekce doplňují. Dubská porcelánka dnes nabízí 670 tvarů cibuláku a 104 nejrůznějších hrnků v 5000 dekorech.
Některé hrnky a řadu jiných cibulákových předmětů jste vymyslel vlastně sám. Je mezi nimi ještě místo na další novinky?
Musí být. S Crystalexem Nový Bor jsme začali například kompletovat skleničky s porcelánovou cibulákovou nožkou. Cibuláková jsou čísla popisná na domy. V nabídce najdete cibulákový nočník i struhátko na česnek, dózičky na šperky nebo kávomlýnek.
Nejen invencí je však firma živa. Čtyři desetiletí ji řídíte, ekonomické výsledky znáte nazpaměť. Čím jsou úspěchy korunovány?
Potenciál porcelánky je zakódován v přísném pořádku, pracovitosti i prostoru pro nápady. Může se to zdát neuvěřitelné, ale bez nadsázky se dá tvrdit, že naše porcelánka přežila všechno, své někdejší historické začátky, války, privatizaci i poslední světovou finanční a ekonomickou krizi. Po privatizaci v roce 1990 to byly zejména investice do výroby, byly postaveny budovy pomocných provozů i expedice, to nám velice pomohlo. V další vlně investic v roce 1999 byla postavena nová pecní hala a instalovány nová komorová a tunelová pec s napojením na glazovnu. Následně byla pořízena i nová dekorační pec a automatické glazování hrnků. Rozvoj firmy samozřejmě nekončí a připravují se další projekty s předpokládanou realizací v roce 2015 jako např. modernizace výroby hrnků.
V krizi vám ale nebylo do smíchu…
Komu by bylo? Období ekonomické krize zasáhlo také porcelánky v ČR. Řada výrobců z titulu finančních obtíží byla nucena omezit nebo přerušit výrobu, dostala se do insolvence a buď činnost ukončila, nebo získala nové vlastníky. Recese na trzích ovlivnila výrazně i ekonomickou situaci firmy Český porcelán, přesto se však podařilo přijmout taková opatření ve vnitřním řízení, že jako jediný český výrobce porcelánu firma přežila toto těžké období bez insolvence a beze změny struktury vlastníků.
První oživení nastalo po roce 2010, od té doby tržby firmy z prodeje porcelánových výrobků rostou každoročně o 5–10 % a ze záporného hospodářského výsledku v roce 2011 (-437 tis. Kč) dosahuje společnost postupného zlepšování. V roce 2012 to bylo +983 tis. Kč, v roce 2013 již +5775 tis. Kč. I první polovina roku 2014 signalizuje pozitivní vývoj. Tržby v těchto letech činily postupně 147 mil. Kč, 152 mil. Kč a v roce 2013 již 167 mil. Kč.
Struktura prodeje se také postupně mění tak, jak firma reaguje na situaci na trzích. V současné době to je nárůst exportních zakázek, které činní kolem 65 % tržeb, a také nárůst dodávek bílých výrobků převážně na německý trh. Modré výrobky, tj. hlavně cibulák, jsou důležité pro asijské trhy Jižní Koreje a Japonska, a také pro český trh.
Co tedy pomohlo nejvíce a jaký je výsledek?
Jako nejdůležitější opatření, které trvá již osmý rok, se ukázalo rozhodnutí o samofinancování a důsledná každodenní kontrola nákladů a finančních toků. Zajištění nezbytných úspor znamenalo tvrdou disciplínu vedení a všech dílovedoucích a mistrů, kteří zodpovídají za svá nákladová střediska, změnu v přístupu k péči o zařízení, úsporné nákupy surovin a všech materiálů a v neposledním případě pochopení a spolupráci zaměstnanců. Výsledkem je zachování pracovních míst a přibývající zakázky. Řekl bych, že se snažíme být rozumní optimisté.
připravila Eva Brixi