Nové Twingo: DNA značky Renault

designer

© Mounoury Jean-Christophe – Renault Design

Setkání s Csabou Wittingerem během ženevského autosalonu. Designér Nového Twinga vypráví o inspiracích, které vedly jeho pero, a o způsobu, jakým městské vozidlo Renault čerpá z bohatého emociálního a sportovního dědictví této značky.

 

 

Kde jste našel inspiraci pro Nové Twingo?

Laurens van den Acker nás požádal, abychom vytvořili ikonické vozidlo, které by se stalo nástupcem Twinga a pokračovalo v jeho originálním charakteru. Místo toho, abychom se zajímali pouze o Twingo, jsme šli mnohem dál a já jsem se inspiroval Renaultem 5, konkrétně modelem R5 Turbo.

Můžete nám říci něco více o R5 Turbo a co přesně Vás inspirovalo?

Podle mě je Renault již delší dobu jedním z hlavních aktérů v segmentu městských vozidel. Nejen díky modelu R5 nebo Twingo, vše začalo mnohem dříve. Ohledně motoru vzadu bych mohl zmínit 4CV nebo R8 a R10, které byly posledními vozy s motorem vzadu vyráběnými ve velké sérii. Všechna tato vozidla byla pro historii značky Renault velmi důležitá a řekl bych dokonce „ikonická“.

Které prvky Nového Twinga v sobě nesou DNA značky Renault?

Renault je značkou, která se nikdy nebála vyzkoušet něco nového. Několikrát prokázal, že je schopný dělat věci, které by si jiní ani nedokázali představit. Vezměme si například model R5: je to klasické vozidlo s motorem vpředu. Ale pro závodní okruhy se Renault rozhodl vytvořit verzi s motorem vzadu, která se stala supersportovním autem (do této linie supersportovních aut Renault patří i Clio V6). Renault byl jedním z prvních konstruktérů automobilů, který vyrobil supersportovní vozidlo na základě velkosériově vyráběného modelu.

Navrhl jste rovněž Twin Run, který byl představen před rokem. Spojitost s R5 bije při pohledu na toto koncepční vozidlo přímo od očí. Které prvky modelu R5 jste využil u Nového Twinga?

© Mounoury Jean-Christophe – Renault Design

© Mounoury Jean-Christophe – Renault Design

Nejvýraznější je tvar uplatněný na bocích karoserie, které připomínají široké zadní blatníky modelu R5 Turbo, a samozřejmě dveře zavazadlového prostoru. Jejich sklon je velmi podobný jako u R5. Zadní světla jsme navíc ztvárnili tak, aby připomínala tvar výduchů na zadních blatnících použitých na závodním vozidle.

 

Jaká je Vaše první vzpomínka na R5 Turbo?

Ta úplně první se pravděpodobně týká autíčka mého bratra. V Maďarsku, odkud pocházím, to bylo velmi známé závodní vozidlo. V té době jsem byl ještě dítě. Toto závodní vozidlo bylo tak silné, extrémní a současně krásné, že mě velmi inspirovalo a inspiruje ještě dnes. Hrozně rád jsem sledoval Jeana Ragnottiho při řízení.

Minulý rok jsem byl velmi pyšný, když řídil Twin’Run [NDRL: navrženo Csabou] a když se mu líbil. Jako pilot rallye ho okamžitě přirovnal k bývalému modelu R5 Turbo. Je to pro mě velká pocta a byl bych opravdu pyšný, kdyby se toto Twingo zapsalo do historie stejně jako R5 Turbo.

Jaká byla spojitost mezi R5 a Twingem?

Model R5 byl velmi dostupný, bylo to velmi známé, kompaktní vozidlo vyráběné ve velkém. Poznamenalo důležitou etapu historie značky Renault a městských vozidel jako takových: nový typ vozidla se sympatickým designem a silnou osobností. Twingo I bylo jeho prvním nástupcem. Nové Twingo vychází z tohoto bohatého dědictví a je jeho pokračovatelem.

Co byste řekl veřejnosti ohledně případné podobnosti s Fiatem 500?

Vychází ze siluety, kterou určuje výběr platformy a konstrukce s motorem vzadu. Kromě toho je nemožné najít cokoliv jiného, co by bylo podobné. My máme krátké převisy a dlouhý rozvor, což nám umožnilo vytvořit skutečné zadní dveře. Měl jsem štěstí pohrát si se sklonem dveří zavazadlového prostoru, což je ikonický prvek převzatý z modelu R5. Nicméně naše Twingo nespadá do skupiny retro, nýbrž je vyjádřením budoucnosti.

Byla pro Vás jako designéra konstrukce motoru vzadu výzvou, nebo příležitostí?

© Mounoury Jean-Christophe – Renault Design

© Mounoury Jean-Christophe – Renault Design

Byla to pro nás vynikající příležitost, protože jsme mohli navrhnout něco inovativního. Pro designéra je vždy velmi motivující, když může objevovat nové cesty. Mohli jsme umístit všechna kola do rohů a zkrátit převisy. Díky tomu jsme dosáhli velkolepého průměru otáčení 8,65 m, což je pro každodenní život ve městě velmi užitečné.

 

Proběhlo mnoho změn od Vašeho prvotního výkresu?

Finální vozidlo je velmi blízké původní myšlence a jsem na to velmi hrdý.

Jak to, že Váš projekt vyhrál interní výběrové řízení na design Nového Twinga?

© Mounoury Jean-Christophe – Renault Design

© Mounoury Jean-Christophe – Renault Design

Laurens [van den Acker, ředitel průmyslového designu] byl první, kdo uvěřil v můj nápad inspirovat se některými prvky modelu R5 Turbo. Myslím, že jsem měl štěstí, hodně se mu to líbilo a od samého počátku mi důvěřoval. Toto Nové Twingo není ani vzkříšením Twinga I, ani R5 Turbo, i když se jimi inspirovalo. Je to zkrátka opravdový Renault!

(tz)