Pivovar původně pro vlastní potřebu, nyní pro radost

DSC_0023Až si přečtete následující řádky, rozjedete se do Praskačky 71 poblíž Hradce Králové. V pátek otevřete dveře restaurace a minipivovaru v jednom, usednete, objednáte, a ani v neděli večer se vám nebude chtít domů. Přeháním, ale záměrně. Obdivuji totiž nejen vášeň prolnutou uvážlivým podnikatelským plánem, ale i chuť smísit různé druhy businessu pod taktovkou plnou energie a chuti dělat něco zajímavého, naladit klienta, jít za jeho přízní. Ing. Petra Škopová, MBA, v roli spolumajitelky rodinného pivovaru a jednatelky firmy 5P Brand Production spol. s r. o., stejně tak jako manžel Pavel Propper, se vydali cestou experimentu a pohody. Myslím, že slova Petry Škopové zaujmou i vás:Ochutnávat speciálky v minipivovarech se stalo bohulibou módní záležitostí. Kultivuje to domácí cestovní ruch, vede k věrnosti místních štamgastů a vypovídá o tom, že je něco pravdy na tvrzení, že se vyplácí, když si místní podnikatelé a firmy dokáží pomáhat. Co vy na to?

Asi bych s tímto tvrzením úplně nesouhlasila. Náš pivovárek provozujeme na malé vesnici (1000 obyvatel) a více jak 50 % hostů jsou lidé mimo naši a okolní vesnice. V Čechách i jinde se rozmáhá zvláštní fenomén „pivní turistika“ a náš pivovar, stejně jako mnoho dalších pivovárků, navštěvují znalci, kteří mapují malé pivovary a jejich hodnocení jsou pro nás velmi cenná. Pravidelně k nám jezdí pivaři z Polska i z dalších zemí. Jejich zájem je pro nás hodně motivující.
Když jsme se v roce 2008 na vesnici stěhovali, tak jsme také byli přesvědčení, že vesnice jsou pospolité a žijí různými společnými akcemi. Bohužel takto to funguje ve velmi málo oblastech. Nicméně jsme rádi, že náš pivovárek s restaurací vzali za své i mnozí místní obyvatelé a stali se z nich postupně přátelé. Co na vesnici určitě funguje, je vzájemná výpomoc. To je něco, co ve městě těžko zažijete. Stačí se zmínit, že potřebujete něco odvézt a určitě se najde někdo s vhodným autem a ochotou.

Vyšli jste však z toho, že manžel vařil nejprve pivo pro kamarády, ale ti měli stále větší žízeň…

Manžel je velký milovník piva, a když v Hradci Králové zrušili pivovar, velmi ho to mrzelo, a tak si začal vařit pivo sám v kuchyni. Pak jsme začali rekonstruovat relativně velký dům v Praskačce a zbylo místo i na posezení s přáteli a na pivní tanky. Naučit se vařit dobré pivo trvá několik let. A jak se kvalita piva zlepšovala, přibývalo zájemců o toto pivo a kapacitně jsme překročili limit pro domácí vaření piva, což je na Čechy velmi málo, a to 200 litrů za rok. Takže jsme se rozhodli udělat ten velký krok a provoz pivovaru převést do normálního režimu s prodejem pro veřejnost.

Založila jste s manželem rodinný pivovárek s restaurací v roce 2012 s vědomím, že to bude stát hodně úsilí, než si na sebe začne vydělávat?

Malé pivovary mají velký potenciál, a pokud najdou šikovného sládka a vyberou vhodné místo pro pivovar, může být návratnost investic relativně rychlá – několik let. My jsme pivovar primárně nezakládali jako business, ale jako pivovar pro vlastní potřebu, a proto je v našem vlastním domě, kde také bydlíme. Místo to asi není ideální vzhledem k velikosti okolních obcí a jejich kupnímu potenciálu. Proto také máme otevřeno jen pátek až neděle. Takže s ohledem na tyto skutečnosti si zatím pivovar s restaurací vydělá na vlastní provoz a na investice začne vydělávat snad příští rok. Naštěstí máme i jiné zdroje příjmů, které mohou investice do pivovaru dotovat, a tak jsme si nemuseli brát investiční ani provozní úvěr.

Takže dnes nabízíte různé druhy pivního potěšení, loni na jaře to bylo například pivo s třtinovým cukrem. Zákazníci vyhledávají vaše silná černá piva a jemnou extravagancí je i pivo rakytníkové. Je to stále ještě hra, nebo už také business?

Zákazníci minipivovarů vyžadují větší výběr piv a rádi se vracejí ochutnat novinky. Naše standardní nabídka je světlá jedenáctka, polotmavá čtrnáctka a černá třináctka. V létě se vaří také pšeničná dvanáctka a je stále populárnější. Vše je podřízeno výrobní kapacitě a počtu tanků. Rakytníkové pivo vyrábíme na zakázku pro firmu Rakyt, která zpracovává rakytník na mnoho produktů a pivo bylo zajímavé jako rozšíření jejich sortimentu. Pro nás to je dobrá zkušenost, jak udělat z něčeho, co je primárně kyselé a mastné, dobré pivo. Po mnoha pokusech to sládek zvládnul a výsledek stojí za ochutnání.

Kvasnicové nepasterované pivo má omezenou trvanlivost, na druhé straně fandí zdravé výživě. Nezkusíte nějaké vyloženě zdravotní pivečko? Třeba pro zralé ženy? Určitě by mi chutnalo perníkové pivo, nedaleko jsou Pardubice…

Definici zdravého piva by určitě splnilo rakytníkové pivo a toto pivo chutná hlavně dámám, a pokud je nepasterizované, tak je to ohromný zdroj vitaminů B i C. Perníkové pivo je zajímavý nápad. Máme v plánu vyzkoušet zázvorové pivo a na podzim děláme pravidelně višňové, svrchně kvašené pivo belgického typu. To mám velmi ráda, protože to je dobře pitelné pivo s jemnou višňovou příchutí.

Znají vás lidé více v roli sládkové, nebo jako odborníka na marketing, nebo finančního specialistu? Ostatně žen sládkových je v České republice tolik, co prstů na jedné ruce…

Já se pohybuji v několika prostředích a každé mě vnímá asi jinak. Je to zajímavá změna. Přes týden funguji jako pojišťovací makléř hlavně v oblasti zemědělství a přes víkend si užívám manuální práce a kontaktu s lidmi v pivovaru. Jsem zde v pozici spolumajitelky a provozní, takže zvládat musím všechno. Jen vaření piva je výsadou manžela – sládka. Do tohoto umění se mu nepletu a musím říct, a doufám, že nejenom já, že se mu to daří.

Ovšem to, že je marketing vaše druhé já, to se pozná už podle strategie pivovaru – otevřeno je v pátek, sobotu a neděli, na webových stránkách zveřejňujete jídelníček, pečujete o to, aby strávníci byli nadmíru spokojeni kvalitou i množstvím pokrmů, pro sběratele jste připravili nabídku etiket, a zvládáte i rozmanité programy, abyste naladili nové příchozí i věrné hosty.

Marketing mě vždy bavil a jsem ráda, že ho dnes mohu uplatnit i ve vlastním podnikání. I když vše je o penězích, a tak velmi vážíme, do čeho investujeme prostředky. Vše je podřízeno naší výrobní kapacitě, a pokud nezvedneme významně výstav, nemá cenu dělat příliš velkou propagaci, protože by nebylo co nabídnout. Velmi nás těší, že funguje nejúčinnější a také nejlevnější propagace, a to je doporučení od spokojených zákazníků. Často přijede třeba manželský pár a za pár dnů k nám přivedou celou rodinu a kamarády. To je pro nás největší pochvala a zpětná vazba, že u nás získají kvalitní pivo, jídlo a dobrý servis. Občas zpestříme víkend hudebním vystoupením. Na podzim tradičně připravujeme Svatomartinskou husu, v zimě masopust atd.

Takže rodinné slavnosti, firemní posezení, ochutnávka piva jako milý závěr celodenního semináře, vánoční večírky pro firmy – to vše zde probíhá?

Rodinné a firemní akce jsou velmi oblíbené, protože nabízíme rodinné prostředí a naprosté soukromí, pokud to klient vyžaduje. Jsme schopni připravit širokou nabídku jídel od výborného pivovarského guláše z kvalitní hovězí kližky až po 12kilovou pečenou krůtu s mandlovou a šunkovou nádivkou. To je opravdu zlatý hřeb každé oslavy! V zimě, kvůli omezené kapacitě, máme většinou všechna místa rezervována tak 2–3 dny dopředu. To je pro toto podnikání vynikající stav, protože s předstihem víte, kolik vám přijde lidí do restaurace a je možné na to připravit vše potřebné. Protože vaříme z čerstvých, kvalitních surovin od místních řezníků (Toro Hlavečník a Zepo Bohuslavice) a nakupujeme u zdejších pekařů (Praskatecká pekárna a Pekárna Beas Lično), je velmi složité odhadnout správnou objednávku.

V nabídce máte také originální pivní kosmetiku, takže můžete zájemcům připravit jako dárek na odchodnou i dárkový balíček, nebo také mužům, kteří u vás probděli noc, podstrčíte něco s sebou domů na usmířenou?

Pivní kosmetika tvoří pouze doplňující prodejní sortiment a opravdu slouží jako zajímavý dárek z návštěvy pivovaru, a poptávka je hlavně na Vánoce. Také se již několikrát stalo, že pánové koupili domů něco z kosmetické nabídky proto, aby měli pro partnerku omluvenku.

Do vybavení minipivovaru a restaurace jste vložili nemalé prostředky. Měly by se vám časem vrátit. Znamená to, že se snažíte prorazit i za hranice Praskačky, třeba i do některých restaurací v Praze a jiných městech, zavážíte sudy nebo PET lahve na rozličné oslavy domácího typu?

Prodej v sudech a PET lahvích je velmi zajímavý. Pokud nám kapacita pivovaru dovolí, tak dodáváme do pivních klubů a restaurací. V Hradci Králové je to např. Pivovarská brána a v Praze Kulový blesk. Část produkce prodáme v menších soudkách na rodinné party. Pravidelně k nám jezdí pivaři z Polska a kupují pivo v lahvích. V Polsku je po pivech z malých pivovarů velký zájem.

Co dál? Pokud se o tom již může mluvit? Pomýšlíte na další investice? Třeba na úvěr? Sama jste bývala ředitelkou střední firmy, a tak máte přehled, kdy se úvěr vyplácí a kdy ne. V jakém případě byste si půjčila?

Zvažovali jsme rozvoj v rámci naší nemovitosti. Rozšířit výrobu piva i zvětšit restauraci. Nicméně narazili jsme na nedostatek vhodných pracovních sil. Již rok hledáme pracovníka, který by byl schopen řídit jak provoz restaurace, tak také přiložit ruku k dílu. Provoz naší velikosti vyžaduje univerzální pracovníky, kteří jsou schopni, a hlavně ochotni dělat jak manuálně, tak v manažerské pozici. Bohužel, práce o víkendech a výše zmíněná kombinace je tak limitující, že nemáme odvahu se pustit do velkých investic v současných prostorech. Obecně mám pocit, že poptávka trhu se nepotkává s tím, co nabízejí odborné školy, a s představami absolventů o pracovní činnosti. Je to problém většiny restauračních provozů a myslím, že to je jeden z limitujících faktorů pro rozvoj tohoto podnikání. Protože i když někoho seženete, tak kvalita odvedené práce velmi často neodpovídá požadovanému standardu, a to ani v Praze. Takže pokud bychom našli spolupracovníka, který by splňoval naše představy, asi bychom se do rozvoje pustili. Zatím jsme spokojeni s pozvolným nárůstem, který jsme schopni financovat z vlastních prostředků. Díky tomu, že podnikáme ve vlastních prostorách, je to asi jednodušší než vydělávat na někdy nepřiměřený nájem. Jinak asi není problém sehnat úvěr od banky za podmínek, které by byly akceptovatelné. O úvěru bychom uvažovali ve chvíli, kdyby se našel ideální objekt na toto podnikání v Hradci Králové a měli bychom kvalitní pracovníky do tohoto provozu.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi 

www.pivovarpropper.cz