Nikdo mi nenamluví, že kniha v papírové podobě nemá budoucnost. Ani nejžhavější komunikační technologie jí nevzaly vítr z plachet. S knihou v ruce si pohráváme na pláži o dovolené stejně tak jako při cestě vlakem na významnou konferenci. Knížky dáváme potomkům jako výraz spokojenosti, že zdárně ukončili studium, stejně tak jako obohacujeme naši knihovnu o známé detektivky nebo publikacemi o slavných osobnostech businessu. Ke knihám se utíkáme, když nám je smutno stejně tak jako když máme potřebu někomu udělat výjimečnou radost. Knihy jsou dárkem vánočním a budou jistě brzy i vyhledáváným dárkem firemním. Knížky jsou voňavé radosti, s nimiž často uleháme, ale někdy i vstáváme. O tom a řadě dalších záležitostí jsem hovořila s Václavem Kadlecem, generálním ředitelem společnosti Albatros Media a. s.
Jak by se dal charakterizovat dnešní knižní trh? Co by nakladatelé a vydavatelé rádi šířili a co chtějí zákazníci číst?
Knižní trh v posledních letech stagnuje a vyznačuje se mimo jiné poklesem průměrného prodaného nákladu od jednotlivého titulu. Pokud chce nakladatel uspět a růst, musí buď vydávat větší počet titulů, což má negativní dopad na ziskovost, nebo přicházet s kvalitnějšími a prodejnějšími tituly, aby tak vykompenzoval přirozený tržní pokles.
Je kvalitní současné české literární tvorby nadbytek či nedostatek?
Určitě je prostor k posílení kvalitní české tvorby. Bohužel pro české autory, s výjimkou několika nejúspěšnějších, není prakticky možné dosáhnout vydáváním knih na takovou výši honorářů, která by umožnila autorovi věnovat se tvorbě „na plný úvazek“. Důvodem je omezená velikost trhu a také podmínky např. výše DPH na knihy. I to je překážkou, proč nevzniká příliš mnoho nových nadějných autorských počinů. V Albatros Media se snažíme podporovat začínající autory, každoročně vyhlašujeme několik literárních soutěží, a vítězům pak vydáváme jejich díla. Tímto způsobem vyšla už řada skvělých titulů, například Kosprd a Telecí z nakladatelství Albatros od Evy Papouškové.
Mám pocit, že národ nejvíce kupuje kuchařky…
Kuchařky patří k oblíbeným publikacím, a trendem dnešní doby je obecně vaření, gastronomie a životní styl, proto i knižní vydavatelé a autoři na tyto trendy reagují. Nakladatelství Motto mimo jiné vydává i řadu titulů o vaření, nejnověji třeba knihu Chuť do života Haliny Pawlowské.
Z pultů vymizela poezie stejně tak jako z duší lidí. Myslíte, že se někdy zase dostane ke slovu?
Myslím, že poezie zůstane doplňkovým sortimentem, jako je tomu v současnosti. Masivní rozvoj poezie se zřejmě předpokládat nedá, na druhou stranu existuje řada čtenářů, pro které je poezie stále vyhledávaným žánrem, a tato skupina bude existovat i do budoucna.
Také krása českého jazyka jde do úpadku. Technologie a internet tomu napomohly. Má smysl si stýskat?
Určitě jsou mezi námi lidé, pro které je to smutná zpráva, a asi všichni občas kroutíme hlavou nad výrazem nebo slovem, které se začíná běžně objevovat ve sdělovacích prostředcích nebo v komunikaci, a přitom nás tahá za uši. Na druhou stranu takový je zkrátka přirozený vývoj: lidé chtějí komunikovat rychleji, úsporněji, vezou se na vlnách sociálních sítí, a tomu přizpůsobují svůj slovník a vyjadřovací prostředky. Má to své výhody i nevýhody a nelze to asi hodnotit jako jednoznačně dobrou nebo jednoznačně špatnou zprávu.
Co erotika jako téma? Je ještě šance na úspěch, anebo čtenář sáhne raději po dobré detektivce?
Erotická literatura zažila v uplynulých dvou letech svůj obrovský rozkvět, podpořený především fenomenálním a zcela nečekaným celosvětovým úspěchem trilogie Padesáti odstínů šedi. Jedná se však o určitý módní výkyv, o jednorázovou vlnu, která bude nyní postupně slábnout. Erotická literatura zůstane, ale nebude už dál takovým fenoménem. Naopak dobrá detektivka je žánr, který je dlouhodobě stabilní a který patrně bude stejně silný i za řadu let, možná i za řadu desítek let.
Albatros Media je největším knižním vydavatelstvím v České republice. Jakou to má podnikatelskou výhodu?
Výhod nejsilnější pozice je celá řada, od vyjednávací pozice směrem k obchodním partnerům, až ke stabilitě a jistotě, na které se mohou spolehnout naši dodavatelé i autoři. Vzhledem k naší pozici si také můžeme dovolit vydávat i tituly, které nemají předpokládaný silný komerční potenciál. Věnujeme se jim, protože věříme, že by podobné knihy měly přispívat k růstu české a slovenské vzdělanosti a kulturnosti.
Máte přehled o tom, jak čtou lidé z businessu? Podnikatelé, podnikatelky, manažeři, manažerky? Jestli vůbec čtou, mají na to čas, zda si u knihy třeba odpočinou?
Lidé z businessu mají enormní snahu se stále vzdělávat a zdokonalovat. Trendem poslední doby jsou tituly na pomezí odborných publikací (např. manažerských příruček, příruček pro řízení lidí, pro ekonomické řízení firem, atd.) a publikací o osobním rozvoji (time management, skloubení pracovního a soukromého života, životní vyrovnanost a spokojenost, duševní rovnováha, atd.). A samozřejmě když přijde top manažer nebo manažerka domů, dost možná si také chce vzít do ruky skvělou detektivku a neodložit ji, dokud se nedozví, kdo je vrah.
A jak kupují firmy? Nemyslím jen odbornou literaturu, ale třeba beletrii, dárkové publikace, jimiž lze udělat radost obchodním partnerům, zaměstnancům?
Firmy nakupují hodně v rámci svých vzdělávacích potřeb, nicméně dost nevyužitý zůstává potenciál knih jako dárků pro obchodní partnery nebo pro zaměstnance. Kniha je přitom jedním z nejvhodnějších dárků, které může firma věnovat. Při šikovné volbě publikace je zcela univerzální, tj. může být věnována mužům i ženám, bez ohledu na věk, je reprezentativní, působí exkluzivně, nepůsobí podbízivě ani „lacině“, a i v případě, že se příjemci netrefí do vkusu, může být snadno „darována dál“. V tomto směru jsme zintenzivnili své obchodní úsilí a budeme se snažit firmám, ale i školám, úřadům a dalším institucím vysvětlit, že právě kniha může být ideálním dárkem.
Kdy vy sám čtete a co?
Lásce ke knihám jsem propadl už v dětství, a proto si i přes minimum volného času vyšetřím chvíli na pěknou knihu. Mám rád oddychovou literaturu a v této oblasti se mi logicky propojuje pracovní část s osobní, tudíž čtu nejvíce knihy našich vlastních nakladatelství. V poslední době mě zaujala detektivka Volání Kukačky a série detektivních příběhů od spisovatelky Camilly Läckberg.
Doporučíte, nač si můžeme dělat laskominky v předvánočním shonu?
Vánoční knižní trh je tradičně nabitý novinkami a budoucími bestsellery. Stejně tak i my připravujeme spoustu výjimečných knih. Čtenářkám přineseme dárek v podobě třetího dílu Deníku Bridget Jonesové – Láskou šílená. Pro mužské publikum chystáme akční špionážní thriller Švéd, který byl jedním z nejžhavějších titulů letošního knižního veletrhu ve Frankfurtu. Pro milovníky IT technologií vydáme tak trochu jiný pohled na život Steva Jobse z perspektivy Chrisann Brennanové, jeho bývalé přítelkyně a matky dcery Lisy.
ptala se Eva Brixi