Vlasta Korec, známý moderátor a herec, jezdí již více než půl roku s vozem Volkswagen Passat TSI Ecofuel poháněným stlačeným zemním plynem (CNG), který mu zapůjčila společnost CNG expert. Je tudíž na čase zeptat se Vlasty na podrobnosti ze života CNG motoristy.
Ovlivnilo nějak používání vozu na zemní plyn váš dosavadní život?
Auto na CNG mi pomalu ale jistě změnilo život k lepšímu. Původní okamžiky, které v mém životě patřily k těm méně příjemným, se najednou mění ve chvilky očekávané, ve kterých začínám mít pevnou půdu pod nohama.
Jak to myslíte?
Vždy když tankuji zemní plyn, tak se při sledování displeje plnícího zařízení směji, protože čísla a hodnoty zde nikdy nezklamou. Přiznám se, že to se mi při tankování běžných pohonných hmot nestávalo příliš často. Plná nádrž plynového Passata totiž vždycky stojí do 500 Kč, a navíc nemusím mít u sebe hotovost Stačí jen karta, na kterou lze tankovat po celé republice. Snižuji tím administrativu sobě i mé účetní, a navíc šetřím lesy.
Za CNG tedy platíte jen jednou měsíčně?
Jistě. Navíc čekání na fakturu se vždy zajímavým číslem k zaplacení je radostí. Opravdu si nedělám legraci, vždyť každý měsíc najedu kolem čtyř až pěti tisíc kilometrů a na faktura se objeví částka asi čtyři tisíce korun. Je to až třikrát méně, než když jsem používal auto s naftovým motorem.
Motoristé, kteří jsou „na vážkách“ jít do CNG, mnohdy namítají, že je stále odrazuje malý počet CNG stanic. Jak to vidíte sám po půlroční zkušenosti?
Tak samozřejmě počet stanic u nás není ještě ideální. Ne vždy napoprvé objevím CNG stanici hned, nemám totiž mapu CNG plniček, a navíc se otevírají stále další. Pokud tedy potřebuji tyto informace, najdu si je na webu www.cng.cz. Časem ale již stanice znám a mám je i nastavené v navigaci. Pokud jedu nějakou neznámou delší trasu, vyhledám si stanice předem.
Jaké je tohle cestování po „stopách“ CNG?
Potkávám se s mnoha zajímavými lidmi a často také s automobily, který bych v provozu na CNG určitě neočekával. Je zajímavé, že většina kolegů se ptá a zajímá se o mé zkušenosti. S většinou z nich se pustím do krátkého hovoru na běžná témata. Povídáme si o spotřebě, dojezdu, technických záležitostech, spolehlivosti, atd. Zvláště zajímavé je povídání s profesionály, kteří řídí taxíky. Jejich auto je podrobeno opravdu náročné zkoušce. Dokonce jsem potkal řidiče Passata, který během 2 let najel 300 000 km. Technické problémy se mu sice nevyhnuly, ale s CNG je spokojený.
Máte k dispozici nějaká čísla z půlročního cestování na CNG, třeba o spotřebě, dojezdu nebo průměrné ceně za ujetý kilometr?
Mám najeto již bezmála 20 tisíc kilometrů. Převážná většina je v režimu na CNG. Dojezd plné nádrže CNG je u VW Passat dle výrobce 400 km. Má dlouhodobá spotřeba je 4,7 kg a můj maximální dojezd s plnou plynovou nádrží je dokonce 496 km. Nejlepší krátkodobou průměrnou spotřebu na krátké trase (36 km) jsem při kombinaci město – dálnice měl dokonce jen 3,6 kg.
V autě máte i benzinovou nádrž. Nakolik klasický pohon využíváte a zaznamenáváte při tom nějaký rozdíl než u CNG?
Benzin z nádrže mizí velmi pomalu a rozdíl mezi jízdou na benzin nebo na CNG je znát pouze na displeji přístrojové desky, kde se zobrazuje, jestli spaluji v litrech nebo v kilogramech. Další rozdíl jsem nezaznamenal.
A co na CNG vůz říká rodina. Zapojil jste například manželku do testu auta na zemní plyn?
Hlavní postavou mé další zkoušky, chcete-li testu, byla skutečně moje žena Magdaléna. Motoristka, která ačkoliv je ženou (dámy nemám nic proti Vašim schopnostem za volantem), ovládá automobil bravurně. Právě proto mne zajímalo, jak si bude počínat na CNG plnicí stanici. Nezklamala, po krátké teoretické i praktické ukázce natankuje moje žena bez jakýchkoliv problémů zcela sama.
Motoristé také mohou mít obavy ze samotného paliva, tedy zemního plynu. Co si o tom myslíte?
Přiznám se, že krátkou kapitolou s názvem „Plyn by mohl vybouchnout“ jsem si prošel i já. Měl jsem zvláštní pocit, že jezdím na zemní plyn. Má manželka si tím také prošla. Ale beru, že tím si musí projít každý. Nyní ale fakt, že jezdím na zemní plyn, mi nepřijde nebezpečný a už ani mé ženě. Ostatně, zemní plyn máme doma na vaření, tak proč bych se ho měl bát v autě. Pokud bych ale obráceně měl doma vařit na benzinu, na který jezdí tolik lidí, tak do toho bych skutečně nešel.
Děkuji za odpovědi. Věřím, že se při tankování CNG zase někde potkáme.