AUTOCENTRUM Dojáček spol. s r.o. je pražská firma s dlouholetou tradicí a dobrým jménem… vlastně vynikajícím, zvučným. Jménem, které přitahuje, budí zvědavost nebo evokuje ty nejlepší reference. Karel Dojáček, majitel společnosti, to věděl snad ještě dříve, než se do podnikání dal. Platí za tvrdého chlapa, který co si umane, dokáže.
Nejen jeho obdivovatelé, ale i ti, kteří se s ním občas neshodnou v názoru, ho ctí a obdivují jeho energii, která je patrně nepřekonatelná. Karel Dojáček ze zkušeností ví, že srdce se v businessu nesmí otvírat hned na počkání a před každým. A že rozumem je třeba krotit sny, bez kterých se však žít nedá.
Slíbila jsem, že tento rozhovor nebude o něm. Léta vím, že není ten, který se rád předvádí na stránkách časopisů. Přednost dává pragmatičtějším věcem. Chvála má prý přijít tehdy, až jsou za člověkem vidět činy, práce, výsledky. A protože má stále hodně plánů, jak být společnosti užitečný, slovo má ředitelka jeho společnosti, Ing. Jitka Veselá:
Kdy jste si poprvé sedla za volant? Váže se k tomu nějaký příběh?
Od 18 let vlastním řidičský průkaz, první jízda samozřejmě proběhla jako u mnoha dalších dříve. Paradoxně, vzhledem k mému současnému působení, byl mým prvním vozem Fiat 850 v červené barvě.
A při jaké příležitosti jste se potkala s Karlem Dojáčkem, jedním z nejúspěšnějších podnikatelů v prodeji aut u nás?
První setkání – to bylo při návštěvě AUTOCENTRA Dojáček tehdy, když bylo potřeba opravit vůz mých rodičů. Pro firmu jsem v roce 2012 začala externě pracovat a posléze, na základě odvedené práce, jsem dostala od Karla Dojáčka nabídku na současnou pozici.
Nyní jste ředitelkou jeho firmy, a jak vím, management je složen z více žen. Čím to je, že takový nekompromisní hráč v businessu vsadil na ženský um a schopnosti?
Neřekla bych, že by Karel Dojáček na pracovní bázi rozlišoval muže a ženy, spíše oceňuje postoje lidí, vnímá jejich nasazení a schopnost vykonávat práci na konkrétní úrovni. Ptá se, jak si kdo se zadaným úkolem poradí, čím je zajímavý, jak dokáže být vstřícný, jak vidí věci kolem sebe.
Je ale fakt, že na většině pozic vedoucích divizí v naší firmě jsou ženy.
A čím to? Ženy dokáží lépe splnit očekávání zákazníků a naplnit filozofii majitele firmy, možná pracují s vyšším nasazením. Váží si možností seberealizace. Jsou loajálnější.
Ale pozor – v AUTOCENTRU Dojáček si nikdo nehraje na to, jestli je žena, či muž. Zachovává se tu velká míra objektivnosti a genderové rovnosti.
Kolik značek vlastně v portfoliu AUTOCENTRA Dojáček najdeme?
V současné době prodáváme a servisujeme, jako autorizovaný dealer, automobily značky Fiat, Jeep, Lancia, Citroen a Chevrolet. Kromě zmíněných nabízíme též autorizovaný servis pro vozy Alfa Romeo, Opel, VW, Saab. K tomu připočtěte prodej a servis skútrů, motocyklů a čtyřkolek Kymko, dále pak servis značky Bosch a zjistíte, že je naše obchodní i servisní činnost velmi rozsáhlá.
Řídila jste každý model, který nabízíte?
Rozhodně mám zkušenosti se všemi našimi značkami, naši nabídku velmi dobře znám, jednotlivé modely jsem určitě všechny neřídila, protože bych pak nedělala nic jiného, než seděla za volantem. Má práce má poněkud odlišnou náplň… Pravdou ale je, že v současné době i přebujelá administrativa vám sebere neuvěřitelné množství produktivního času. Naprosto vážně – více než řízení aut se věnuji řízení firmy, a tak je to určitě správné.
Přála byste si prodávat další značku?
Zatím jsme spokojeni se stávajícím portfoliem. Každá z našich značek má něco, čím je atraktivní, spíše budeme nyní pracovat na všech atributech kvality naší služby zákazníkům. Tedy rozvíjet to, co již máme, stavět na tom, co AUTOCENTRUM Dojáček vybudovalo. Zaměřujeme se nyní na naše vnitřní procesy, aby vše fungovalo lépe, jednodušeji, efektivněji.
Nepůjde to samo sebou. Tato cesta bude patrně spojena se spoustou nápadů, názorů na věc. Energie Karla Dojáčka je tím, co mnoho lidí asi v dobrém slova smyslu ničí – prostě zvládal toho vždy nadmíru, dokázal odhadnout, co potřebuje trh a nelitoval času, aby to mohl nabídnout. Asi je těžké mu stačit.
Samozřejmě je to náročné, jeho energie se zdá opravdu nevyčerpatelná. Na druhou stranu jsou ale jeho zkušenosti inspirativní a já obdivuji, co dokázal a kam svoji firmu i v těžších obdobích posunul – stručně řečeno, je to pro mne dobrá škola.
A pak – je vizionář, umí se dívat pragmaticky do budoucnosti. Má vůbec nějaké záporné vlastnosti?
Ti, kteří Karla Dojáčka osobně poznali, vědí, že dovede být emotivní, nekompromisní a umí dělat i nepopulární opatření. Za tu dobu, co s ním pracuji, si však nevybavím žádné nespravedlivé nebo neuvážené rozhodnutí.
Loni oslavila společnost AUTOCENTRUM Dojáček 20. výročí od založení. Vyplynula z toho další vize?
Myslím, že je třeba i nadále vsadit na praxi a zkušenosti, které se osvědčily, a nemít hlavu v oblacích, což AUTOCENTRUM Dojáček nikdy nemělo. Na prodej aut je třeba pohlížet rovněž očima klientů, učit se od nich, dbát na jejich požadavky a vycházet jim vstříc i v okamžiku, kdy to „nečekají“. Tedy vize ano, ale nesnít, konat. Je to sice těžší, ale má to smysl.
Ekonomická situace v Evropě i u nás nemá na rok 2013 ty nejlepší vyhlídky. Tím více asi bude záležet na věrných zákaznících. Jak s nimi pracujete?
Je to tak, rok 2013 nebude pro nikoho jednoduchý a platí to i pro automobilový průmysl. My se snažíme pracovat na vztahu dealer – zákazník. Nabídnout navíc právě to, proč se klient vrací – kvalitní produkt a servis, dobrou cenu a především spolehlivost a ochotu našich zaměstnanců.
A co se chystá pro firemní klientelu? Pokud lze vyzradit…
Snažíme se připravit pro naše zákazníky příznivější podmínky, a to nejen finanční, ale i v kvalitě služeb.
U nás doopravdy platí: náš zákazník náš pán. Proto trváme na tom, že v servisu musí být na zákazníka milí, příjemní, poctěni tím, že řidič zavítal zrovna k nám. Jde nám o to, aby u nás nikdo nečekal. Proto například nabízíme pick-up sevis, širokou možnost náhradních vozidel.
Také se snažíme, aby ceník servisu byl zákazníkům více srozumitelný.
A ještě něco. Karel Dojáček si osobně hlídá kvalitu servisních operací, a když se stane nějaká nepříjemnost, chyba, snaží se ji hned vyřešit a osobně operativně zakročí.
Auta pro firmy – nešetří se dnes více, než je třeba?
To víte, že se šetří. Dnes například menší společnosti kupují hodně auta multifunční, malé „užitkáče“. Takové auto jednak něco uveze, je maximálně užitečné, ale zároveň řidiči i posádce nabízí vysoký komfort, takže není problém tímto autem zaparkovat v garáži u Národního divadla a jít na představení opery…
Snaha o úspory se projevuje i v tom, že firmy nechávají auta přestavět na zemní plyn – tuto službu běžně poskytujeme, a taková auta, která jezdí na CNG, servisujeme. Ostatně reprezentujeme značku Fiat, a ta byla u nás první, která do CNG šla.
Řídit firmu a řídit auto je možná odlišné, ale našly by se i některé prvky společné…
Bezpochyby musíte být stále ve střehu a věnovat se řízení, dále musíte dávat pozor na ostatní, kteří se pohybují ve „vašem prostoru“ a zároveň musíte posádku dovézt bezpečně do cíle – což může být každý měsíc výplata, každý rok postavení na trhu…
Žena a auto, podle mne, ať již v jakémkoli spojení, je něco úplně jiného než muž a auto. Cítíte to také tak, anebo je to u mne spíše už feminizmus?
Já to vnímám spíše z uživatelského úhlu pohledu – řekněme, že ženy oceňují na vozech jiné přednosti než muži – více než síla motoru je zajímá výhled z auta pro větší bezpečnost a snadnější parkování/couvání, spíše než výkon motoru ocení nižší hranu nákladového prostoru při manipulaci s kočárkem, případně snadno „nacvakávací“ oka Isofixu při manipulaci s autosedačkou. Muži a ženy také například jinak vnímají uspořádání a ergonomii interiéru vozu – ta logika je zcela odlišná, o diskuzích při nákupu vozu na téma design, barva se snad ani nemusím zmiňovat.
Co byste si přála, aby se čeští řidiči naučili?
Jednoznačně toleranci.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi